Ćwiczenia z dzieckiem
Ćwiczenia z dzieckiem
Co ma ręka do mówienia? Co ma klocek do terapii? Po co ćwiczyć z dzieckiem rękę – budowanie wieży, nakładanie klocków na patyczki, nawlekanie koralików na sznurek, odkręcanie zakrętek, malowanie, wycinanie, przyklejanie?
Dlatego, że istnieje ścisły związek między rozwojem ruchowym dziecka (szczególnie motoryki precyzyjnej), a jego rozwojem mowy. Ośrodki związane z mową (ośrodek ruchowy mowy) oraz z motoryką małą (ośrodek ruchowy ręki) są położone blisko siebie i są funkcjonalnie powiązane w mózgowej organizacji czynności psychicznych. Dlatego od sprawności ruchowej rąk zależy sprawność aparatu mowy (artykulatorów), a co za tym idzie umiejętność artykułowania.
W tym poście skupię się na zabawce, która ma szerokie zastosowanie w terapii logopedycznej. O czym mowa? O klockach! Znajdują one szerokie zastosowanie na przykład we wczesnej interwencji terapeutycznej. Ćwicząc z maluchem najlepiej wyposażyć się w klocki w czerwonym, czarnym i białym kolorze. Przydadzą się one podczas stymulacji takich umiejętności jak: unoszenie głowy w pozycji na brzuchu, śledzenie ruchu przedmiotu po łuku, poszukiwanie przedmiotu, który zniknął z pola widzenia, słuchanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty (tu przewracająca się ułożona z klocków wieża).
Podczas zabawy z maluchami klocki zamieniają się w wieżę, w pociąg lub w okienko (dzięki czemu ćwiczymy umiejętność naśladowania i układania według wzoru). Dzieci używają klocków naśladując lub kontynuując sekwencję rozpoczętą przez terapeutę i w ten sposób uczą się działać według reguły. Nakładają drewniane klocki na patyczki, tworząc kategorię i porządkując (według koloru, wielkości, kształtu).Wrzucają klocki w niewielkie otwory, ćwicząc w ten sposób precyzję i koordynację wzrokowo-ruchową.
W przypadku starszych dzieci klocki można wykorzystać rozwijając percepcję wzrokową i słuchową, stymulując mechanizmy lewopółkulowe, usprawniając myślenie przestrzenne, pamięć i koncentrację, kształtując zdolności matematyczne. Z przedszkolakami często wspomagam się klockami i różnego rodzaju układankami, które towarzyszą wywoływaniu i utrwalaniu danej głoski. A czy Ty używasz klocków na zajęciach logopedycznych?